- zatwierdzania programów działania powiatowych służb, inspekcji i straży;
- koordynacji działań w zakresie prawidłowego przepływu informacji pomiędzy służbami, inspekcjami
i strażami a starostą;
- zapewnienia całodobowego funkcjonowania Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego;
- koordynowania akcji społecznej na obszarze zagrożonym lub dotkniętym klęską żywiołową i współdziałania w tym zakresie z organizacjami społecznymi;
- koordynowania programowych działań służb, inspekcji i straży przy organizowaniu imprez masowych;
- prowadzenia analiz i opracowywania prognoz dotyczących zagrożeń na terenie powiatu oraz koordynacji akcji ratowniczych i procesu odbudowy;
- prowadzenia analizy sił i środków krajowego systemu ratowniczo - gaśniczego na obszarze powiatu;
- budowania systemu koordynacji działań jednostek ochrony przeciwpożarowej wchodzących w skład krajowego systemu ratowniczo - gaśniczego oraz służb, inspekcji, straży i innych podmiotów biorących udział w działaniach ratowniczych na obszarze powiatu;
- organizowania systemu łączności, alarmowania i współdziałania między podmiotami uczestniczącymi w działaniach ratowniczych na obszarze powiatu;
- koordynacji działań na terenie powiatu w zapobieganiu skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięciu;
- zapewnienia działania Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;